Lakmalerier


Annemette Holm og Kirsten Dorph Broager ved Bach Ma tempel

Artikel "At male med lak i Hanoi" i VietNam Ajour 3-2008 PDF

Fotoserie fra Kulrurdag 2009 indeholder flere billeder af lakmalerier

Om lakmaleri

Af  Annemette Holm og Kirsten Dorph Broager,Marts 2009

Historien om lakken
Brugen af lak som teknik er flere tusind år gammel og stammer oprindelig fra Kina, hvor man brugte lak til at gøre ting vandtæt. Lakkunst, i betydningen at dekorere ting, er lige så gammel, men lakmaleriet kom til Vietnam i 1400-tallet.Lakkunstformen som den kendes i dagens Vietnam startede med franskmændenes introduktion af vestlig maleteknik på Ecole des Beaux Arts d`Indochine i 1925.

Inspiration fra Japan
Kombinationen af vestlig maleteknik med den traditionelle lak-teknik gav stødet til dannelsen af en helt ny kunstform. Specielt da japanske kunstnere blev inviteret til Hanoi Academy of Fine Arts i 1930`erne for at inspirere de studerende, udviklede det sig i en helt ny retning. Fra 1980 har unge vietnamesiske kunstnere revolutioneret den gamle lakkunstform og placeret lakmaleriet i en ny og spændende sammenhæng.

Hvad er lakmaleri?
Selve laksubstansen er harpiks fra en speciel træsort. Et lakmaleri laves på en sort lakplade, der er en træplade præpareret med adskillige lag lak. Lakpladen males med lak, ofte i 8-10 lag. Farver, æggeskal, guld- og sølvblade, perlemor, mudder, savsmuld og andet kan blandes i lakken og /eller lægges mellem lagene. For hvert lag tørres og hærdes laklaget. Derefter sliber man let, hvorved de tidligere malede/indlagte lag kommer til syne.  Det er ved slibeprocessen, at det kunstneriske fremstår. Teknikken er helt modsat olie og acryl, hvor man bygger op lag på lag. I lakmaleriet sliber man ned for at få nye farver og former til at fremstå.  Når maleriet er færdigt, så poleres eller lakeres hele overfladen, som derefter fremtræder smuk, skinnende og holdbar. Fremstillingen af et lakmaleri kan være en process, der tager flere måneder, derfor arbejder man på flere malerier ad gangen.

En dansk form for lakmaleri
Vi fik undervisning af Madame My i en speciel klase for udlændinge, oprettet af Kunstakademiet i Hanoi, og det var utroligt spændende og lærerigt. Vi fik mulighed for at eksperimentere med materialer, farver og former, der mere tiltaler et nordisk øje. Det fantastiske ved lak er at det skinner og at det ændrer sig efter skiftende belysninger og bliver levende. Vi vil derfor gerne vise danskerne en anden form for vietnamesisk lakmaleri, der ikke er så mørk og traditionel, men derimod lys og let med metalliske glimt, der kommer af en kombination af lak, sølv, bladguld og muddder.